Кафедра теорії та методики професійної підготовки має статус випускової кафедри (Наказ № 156 від 22.09.2015 р.).
З 2022 року і по даний час кафедру очолює докторка історичних наук, професорка Інна Миколаївна Левченко.
Метою кафедри є формування та розвиток універсальних і професійних компетентностей в галузі професійної освіти, що детермінує професійну підготовку конкурентно-спроможних та мобільних на сучасному ринку праці бакалаврів з професійної освіти (охорона праці). Педагогів професійного навчання (охорона праці). Основним завданням кафедри є формування у майбутніх фахівців означеного профілю здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в освітній галузі та професійної діяльності з охорони праці.
На кафедрі проводяться програмно-цільові дослідження з проблем підготовки і практичної діяльності фахівців із охорони праці. Наукові пошуки викладачів кафедри інтегруються довкола загально-кафедральної проблеми «Професійна підготовка майбутніх фахівців в умовах інтернаціоналізації вищої освіти України», результати якої викладено у наукових і навчально-методичних працях викладачів.
Методична робота кафедри спрямована на забезпечення якісної підготовки фахівців шляхом розробки навчальних і робочих навчальних програм, електронних конспектів лекцій, методичних вказівок до практичних занять, курсових та дипломних магістерських робіт, різних видів практик, самостійної та індивідуальної творчої роботи студентів, модульних і комплексних контрольних робіт тощо. Викладачі кафедри забезпечують викладання 33 дисциплін, які віддзеркалені у відповідних навчально-методичних комплексах (друковані й електронні варіанти), й постійно доповнюються та поновлюються.
Кафедра підтримує творчі та наукові зв’язки з закладами освіти України. У межах укладених договорів про співпрацю між «Університетом Григорія Сковороди в Переяславі» та закладами професійної (професійно-технічної) освіти, коледжами, училищами, підприємствами, стейкхолдери долучаються до організації і реалізації освітнього процесу ЗВО. Вони забезпечують проходження здобувачами вищої освіти навчально-ознайомчої, виробничої, науково-дослідної, педагогічної практики, беруть участь у роботі настановчих і підсумкових педагогічних конференціях, надають пропозиції щодо вдосконалення освітнього процесу.
Навчальний процес організований із урахуванням можливостей сучасних інформаційних технологій навчання та орієнтацією на формування гармонійно освіченої особистості, здатної до постійного самооновлення наукових знань, професійної мобільності та ефективної адаптації до змін і розвитку в соціально-культурній сфері, в галузях техніки, технологій, системах управління та організації праці в умовах ринкової економіки.
Під час вивчення професійно-орієнтованих дисциплін викладачі кафедри інтенсивно впроваджують сучасні інноваційні технології, нові технічні засоби навчання, елементи дистанційного навчання, що сприяє ефективному викладанню дисциплін спеціальності.